Akwarium powstaje z myślą o kilku ładnych rybach i koralach z gatunków SPS, czyli twarde małopolipowe.
Dzisiaj dzień pierwszy, czyli kilka rzeczy o nowym baniaku:
1. Wymiary:
80x55x45cm [ długość, szerokość, wysokość] co daje dokładnie 198 litrów, czemu takie małe ?? dlatego,że baniak ma być tylko pod spsy + kilka ryb, taki wymiar jest dla mnie kompromisem pomiędzy kosztami utrzymania a chęcią posiadania określonych zwierzaków, gdybym nastawiał się na lpsy + miękasy pewnie wylądowałby baniak 500-600 litrów.
Akwarium oczywiście z kominem, ale komin będzie na zewnątrz baniaka a nie w środku,do tego na szybie bocznej jest miejsce na waveboxa Tunze, który też nie będzie w środku w akwarium, dojedzie baniak to wstawię fotkę jak to wygląda :)
SUMP:
75x45x45cm [długość, szerokość. wysokość], sump podzielony na trzy komory, tradycyjnie: pierwsza komora: odpieniacz; druga komora: filtr przepływowy; trzecia komora: pompa obiegowa
2. ODPIENIACZ:
Mini Bubble King 180 - zdecydowałem się na chyba najdroższą markę na rynku, głównie dlatego,że mają być tylko spsy, a dla tych korali trzeba mieć jednak super wodę. Myślałem nad nowym na rynku Delteciem SC 1455, widziałem oba odpieniacze w akcji i wnioski są takie: jeśli ktoś stawia baniak [200-400 litrów] dla lps+miękasy+kilka łatwych spsów to Deltec stworzył wreszcie super odpieniacz. ładnie pieni i kosztuje wreszcie normalne pieniądze; niestety jak ktoś chce same spsy to lepiej wycelować półkę wyżej, różnica w pienieniu jest spora.
3. OŚWIETLENIE:
Po długich namysłach i oglądaniu kilku baniaków zdecydowałem się na oświetlenie LED,
na gorąco można napisać tylko,że lampa fajnie świeci i rewelacyjnie wygląda, jakie będą efekty dla zwierzaków takiego światła pewnie napiszę o tym za rok :)
Na początku nie będę dopalał świetlówkami, zobaczę jak baniak będzie wyglądał na samych LED, jeśli nie będzie fajnie, wtedy dodam dwie niebieskie świetlówki.
4. Pompa obiegowa:
tutaj standard, nie ma się co za bardzo rozpisywać :) wybrałem New Jeta 2300, ze względu na dobrą cenę, akceptowalny poziom hałasu i dobrą wydajność. Baniak nie jest duży, sump także, więc nie potrzebuję wielkiej obiegówki. Jak okaże się za mała, to ją zmienię :) ,ale wydaje mi się ,że będzie ok.
5. CYRKLUACJA:
Będzie Tunze 6095 + kontroler 7096 i jeśli będzie taka potrzeba dodam Tunze 6045.
6. FILTRACJA RO+DI
tutaj standardowy filtr, którego używałem wcześniej, moim zdaniem bardzo dobre i wygodne urządzenie. Ma dwa wkłady sedymentacyjne, jeden węglowy i do tego membrana.
Osobno filtr DI z żywicą jonowymienną.
7. SÓL MORSKA:
Dość nietypowo zacznę od soli Reef Crystals, ale tylko dlatego,że mam już otwarte duże wiadro i nie chcę marnować. Generalnie na początek polecam jednak Instant Ocean tego samego producenta,im mniej bogata sól tym lepiej dla baniaka w początkowej fazie.
8. BAKTERIE:
tutaj też sprawdzony produkt, czyli Prodibio Bio Digest
9. PODŁOŻE:
Postawiłem na martwy piach ATI Fiji White, 9kg powinno wystarczyć. Osobiście bardziej mi się podoba wizualnie, dlatego on ląduje w baniaku, a nie żywy.
10. OGRZEWANIE:
nowy produkt Aquaela, grzałka ze złotymi stykami ComfordZone GOLD 200W, zobaczymy jak poradzi sobie w słonej wodzie.
11. POMIAR ZASOLENIA:
mam refraktometr H2OCEAN, którego używam już dłuższy czas, bardzo dokładne urządzenie, łatwe w obsłudze no i się nie tłucze :)
jeśli ktoś szuka dobrego salimetru, to zdecydowanie polecam JBL Hydrometr, bardzo dokładny, wadą jest oczywiście jego szklana konstrukcja, kilka mi się potłukło przez kilka lat :)
12. WKŁADY FILTRACYJNE DO FILTRA PRZEPŁYWOWEGO:
na pierwsze kilka miesięcy oczywiście nic, potem węgiel oraz coś na fosforany, najprawdopodobniej ROWAphos,lub Seachem PhosGuard, zobaczymy, na co mnie będzie stać :)
13. CHEMIA DO BANIAKA:
oprócz bakterii, jak już baniak będzie zasiedlony będę stosował:
Grotech ABC
KZ Aminno Acid
KZ Coral Snow
KZ Coral Vitalizer
zobaczymy jak taka mieszanka będzie się sprawdzała.
14. TESTY
podstawowe parametry to oczywiście Salifert, fosforany od lat mierzę małym urzadzeniem Hanna HI 713.
15. ŻYWA SKAŁA:
planuję około 20kg żywej skały, oczywiście odgazowana, nie polecam skały frachtowej, dojrzewanie trwa o wiele dłużej.
Kilka fotek:





Montaż:
1. Początek prac:

2. Wywiercanie otworu w szafce na rury:

3. Komin - góra:

od lewej: spływ wody / powrót wody / rewizja
4. Tak wygląda tył szafki z zamontowanymi rurami od komina:

5. Tak wygląda wnętrze szafki już z zamontowanymi rurami:

w środkowej komorze będzie jeszcze filtr przepływowy na media filtracyjne
6. Potrzebna hydraulika:

7. Akwarium na gotowo:

Teraz montaż RO + DI:
1. Haczyki:

2. Podłączenia:





3. Wiszące RO:

mała uwaga:
na filtrze wkłady są ułożone przez producenta: sedyment/sedyment/węgiel. Po kupnie trzeba zmienić na: sedyment 5 / węgiel / sedyment 1, trzeba o tym koniecznie pamiętać !!
4. Całość RO + DI:

Solenie wody:
Niezbędne oprzyrządowanie :


Dlaczego używam Reef Crystals'a na początku, pisałem już w pierwszym poście ,więc nie będę się powtarzał.
Samo solenie będzie trwało kilka godzin, a zasalam do wartości 1,023.
W sumpie wreszcie też nastała jasność :)

W środę wrzucę fotkę całości. Jutro dojeżdża druga partia skały oraz lampa LED.