z BW do LT

ODPOWIEDZ
kra
Posty: 61
Rejestracja: 2010-03-02, 16:49
Lokalizacja: ldz

z BW do LT

Post autor: kra »

Po półtora roku zabawy z moim 375L BW stwierdziłem, że chcę wrócić do zielonego ziemniaka
Mam zamiar zrobić restart i zacząć od początku zostawiając z obecnego akwarium jedynie życie, trochę korzeni i wewnętrzny filtr.
Pytanie do mądrych głów - jakie i ile światła dać?
W tej chwili (nie śmiać się :lol: ) mam 2x18W i nurzaniec który sobie świetnie radzi. No ale koncepcja zbiornika inna.
Myślałem nad dołożeniem kolejnych 2x18W (6500K) i halogenków 2x20W (Ciepłe). Jestem fanem tanich rozwiązań (T8 rządzi) i diy, a poza tym te komponenty już mam. Dałoby to w sumie 112W. Jest pokrywa z profilami alu do których to mogę podczepić i kurzące się płaskie odbłyśniki z kwasówki (wszystko oczywiście diy ;)) Pokrywa być musi, bo koty są fanami akwarystyki.
Nie mniej jednak zastanawiam się nad innymi źródłami światła, również ze względu na prądożerność i wrażenia zbiornika. Czyli Ledy, HQI 70W etc ale nie znam się na tym. Niestety akwarium stoi tak, że nie ma opcji na światło słoneczne.
Doradzicie coś? Rośliny standard to takich zbiorników, kryptokoryny, ludwigia, rotala, bacopa, jakieś mchy może, sagitaria etc.

rekrut81
Posty: 121
Rejestracja: 2010-08-29, 16:09
Lokalizacja: ŁÓDŹ-śródmieście

Post autor: rekrut81 »

Na LT się nie znam ale myślę ,że taka ilość swiatła powinna wystarczyć.Zapewne po jakimś czasie przejdziesz na HT a wtedy światła braknie.Myślę,że tak samo jak w HT i w LT światło słoneczne nie jest sprzymierzeńcem w prowadzeniu zbiornika(powoduje wzrost glonów),więc w twoim przypadku usytuowanie zbiornika jest na plus.

kra
Posty: 61
Rejestracja: 2010-03-02, 16:49
Lokalizacja: ldz

Post autor: kra »

Dzieki ale LT jest dla mnie zupełnie wystarczające, HT mi nie grozi ;)
Co do słońca w LT, dementuję z własnego doświadczenia.
A jak ugryźć temat ledów? Opłaca się to w relacji jakość światła-cena zakupu-cena utrzymania?

lopuch
Posty: 505
Rejestracja: 2009-06-09, 14:28
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lopuch »

Cena startu na ledach wyższa niż przy starcie na świetlówkach (cena zależy od tego jak się je wysteruje), za to koszty utrzymania mniejsze (rzadsze wymiany źródła światła i mniejsze koszty prądu). Jakość światła zależna od osoby montującej oświetlenie (decydują ledy jakie zastosujesz).

kra
Posty: 61
Rejestracja: 2010-03-02, 16:49
Lokalizacja: ldz

Post autor: kra »

dzięki. jakieś konkrety, np jakich diod użyć? moc, parametry, producent, gdzie dostać?

lopuch
Posty: 505
Rejestracja: 2009-06-09, 14:28
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lopuch »

Oczywiście ja używam diod firmy cree jak montowałem je kilka lat temu to kupowałem XP-E potem dokupowałem XP-G. Ale obecnie najlepiej ilość światła cena wyglądają XT-E. Ja osobiście kupowałem na:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/14592 ale można poszukać gdzie indziej (przy zakupie warto kupić te na MCPCB bo w domowych warunkach nie jest łatwo je przylutować do takiej płytki. Z moich obserwacji i wyliczeń największą oszczędność w zużywanym prądzie codziennym daje wysterowanie ich na 350mA (niestety niesie to większe koszty zakupu - większa ilość diod żeby uzyskać oczekiwaną ilość światła w akwarium). Im wyżej wysterowane diody tym mniej diod potrzebnych do oświetlenia akwarium (ale wraz ze zwiększeniem natężenia prądu diody bardziej się grzeją co wymusza opracowania dobrego sposobu odprowadzania ciepłą od nich i ilość światła niestety nie wzrasta liniowo). Ja osobiście wysterowałem swoje diody na 700mA. Dodatkowo warto sobie zaplanować takie światło wcześniej na papierze tak żeby zapewnić oświetlenie całego zbiornika. Diody te mają kąt świecenia 140stopni więc można naprawdę nisko umieścić je nad akwarium. Z własnych obserwacji przy otwartym akwarium i znacznej odległości od tafli wody nie jest konieczne ich zabezpieczanie ale przy instalacji w pokrywie niestety jest konieczne bo styki śniedzieją a diody się przepalają. Warto zastosować miks diod białych zimnych i białych naturalnych ewentualnie białych ciepłych. Pierwsze dostarczają bardzo dużo światła niebieskiego a drugie i trzecie większe ilości światła czerwonego (pisze skróty myślowe więc się nie czepiać :roll: ). W razie dalszych pytań będę starał się pomóc. Przy czym nie jestem elektrykiem ani elektronikiem więc w wielu kwestiach mogę nie pomóc.

kra
Posty: 61
Rejestracja: 2010-03-02, 16:49
Lokalizacja: ldz

Post autor: kra »

dzieki lopuch, to juz sporo informacji.
już wiem, że lepiej nie przeciążać zbyt dużym natężeniem i warto zakładać więcej by lepiej doświetlać zbiornik. barwowo widze mniej wiecej specyfikacje diod i co by mnie interesowało. ale jak sie przeklada nasz "tradycyjny" przelicznik mocy tj waty na litry w przypadku diod? na jakiej zasadzie dobrać moc takiego oświetlenia w moim przypadku?

lopuch
Posty: 505
Rejestracja: 2009-06-09, 14:28
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lopuch »

Wiec jeżeli chcesz zastąpić zakładane przez ciebie oświetlenie czyli 4 x 18W świetlówki + 2x 20W halogeny (nie wiem jakie masz zamiar zastosować) więc w obliczeniach policzyłem tak jak byś miał 6x 18W świetlówek 6500k każda z nich daje wg producentów 1100lm czyli razem to jest 6600lm ze 112W (daje to wynik 59lm/W (to jest sam prąd zużywany przez świetlówki i halogeny dochodzi jeszcze pozostały sprzęt potrzebny do odpalenia świetlówek). Więc żeby zastąpić takie oświetlenie trzeba dać (podam dwa warianty):

1) 54szt diody 1W wysterowane na 350mA (i tu w zależności jakie barwa ci oświetlenia bardziej odpowiada czy taka jak dają świetlówki 6500K czy bardziej przypominająca kolor światła słonecznego to dajesz odpowiedni miks 2:1 zimnych do naturalnych lub na odwrót) ta metoda powoduje zwiększony nakład na starcie ale mniejsze zużycie prądu które wynosi ok 55W (diody + zasilacze lub zasilacz) - daje wynik 120lm/W

2) 30szt diod 2,1W wysterowanych na 700mA więc diody będą pobierały ok 65W - daje 100lm/W

Efekt na diodach tzn jasność jaką uzyskasz będzie większa niż na planowanym oświetleniu ze względu na to że diody świecą jedynie w kącie 140 stopni a nie 360 stopni jak świetlówki. Dodatkowo można zastosować soczewki które jeszcze bardziej skupią światło przez co będzie ono oświetlało akwarium a nie wszystko dookoła ale to już zależy jak wysoko nad akwarium chcesz umieścić oświetlenie.
Ostatnio zmieniony 2013-11-22, 15:29 przez lopuch, łącznie zmieniany 2 razy.

kra
Posty: 61
Rejestracja: 2010-03-02, 16:49
Lokalizacja: ldz

Post autor: kra »

dzieki lopuch, już coś łapię i zaczynam rozumieć co czytam :mrgreen:
czym różnią się cree od innych? po za tym, że kompletna dioda kosztuje 2 razy tyle?
czy każda dioda ma mieć swój radiator? czy np stawiać na gniazdach po kilka sztuk?
u mnie będą szły 3 solidne 150cm rury aluminiowe o kwadratowym przekroju, do których mocowałbym diody. Całość 5-7 cm nad taflą wody pod pokrywą. Czy takie chłodzenie wystarczy?
Czy zakładać soczewki? no i finalnie - jakie zasilanie? najchętniej poszedłbym w coś ze ściemniaczem, żeby zasymulować wschód i zachód i np doświetlać słabo wieczorem.

lopuch
Posty: 505
Rejestracja: 2009-06-09, 14:28
Lokalizacja: Łódź

Post autor: lopuch »

Wiesz co zależy o jakich diodach mówisz bo jak o takich chińskich które są tanie to powiem tak z diodami jest jak z samochodami wszystkie służą do jeżdżenia ale jak masz wybór ( i możliwości) to wybierzesz malucha czy mercedesa? A tak na poważnie to firma cree produkuje bardzo dobre diody do tego w maritexie masz wybór konkretnych binów które różnią się barwą światła i często ilością światła. Masz profesjonalne i rzetelne opisy. Jak kupisz diodę którą producent oznaczył że ma jakiś bin to dioda będzie miała taką charakterystykę jak w specyfikacji. Chińskie diody bardzo często nie mają specyfikacji i jak poprosisz sprzedawce o coś takiego to zapewne nie dostaniesz jej. Ja polecam te które u mnie działają i wiem że są dobre. Ale każdy wybiera to co uważa. Co do radiatorów to ja mam jeden porządny na wszystkie diody. Czy takie 3 profile aluminiowe wystarczą, nie wiem ... , lepsze są profile aluminiowe o bardziej rozbudowanej powierzchni. Jak po montujesz po 10 szt na profil myślę że powinno być ok najlepiej przy pierwszym odpaleniu sprawdzić jakie temperatury osiąga ten profil, a jak byś miał jakiś dobry termometr to najlepiej by było sprawdzić temperaturę MCPCB (czyli tej płytki aluminiowej na której jest przylutowana dioda). Jeżeli chodzi o zasilanie to skoro zastanawiasz się nad ściemnianiem to ja bym zastosował (tak jak to wygląda u mnie) jeden zasilacz stało napięciowy + drivery które bedą podawać na poszczególne linie diod prąd o 350mA lub 700mA (w zależności na jakie się skusisz). Taki driver żeby mógł być sterowany (ściemnianie - rozjaśnianie światła) musi mieć wejście PWM. Do tego trzeba dokupić sterownik i wszystko powinno śmigać. Elektronikiem nie jestem więc nie jestem najlepszym źródłem tych informacji. Mnie sterownik ktoś wbudował do komputera akwariowego ale wiem że można kupić oddzielnie. Pamiętaj że diody stosowane pod obudową trzeba bardzo dobrze zabezpieczyć przed wilgocią (ja osobiście odradzam stosowania diod w obudowie no chyba że się oddzieli je od wody szczelnie szkłem lub jakoś inaczej). Ja swoich nie zabezpieczyłem w żaden sposób i kilka mi padło obecnie mam otwarte akwarium i małe krewetkarium też otwarte i tam żadna dioda nie padła a już działają te diody sporo czasu.
Ostatnio zmieniony 2013-11-25, 16:28 przez lopuch, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Oświetlenie”