Chłodzenie w akwariach
Chłodzenie w akwariach
Witam. Mógłby ktoś napisać post jak zrobić chłodzenie w akwarium z wentylatorami od komputerów + termuregulatorem (chyba RT-2O) ?:) byłbym bardzo wdzięczny.
Ostatnio zmieniony 2009-11-24, 14:22 przez tutusik, łącznie zmieniany 3 razy.
Bez regulatora to prosta sprawa, instalujesz wentylator tak żeby wyciągał powietrze z akwarium. Podłączasz pod zasilanie, w zależności od typu wentylatora 12V lub 5V. 12V bez problemu uzyskujesz przez transformator np. taki do opraw halogenowych, z 5V jest gorzej bo nie ma takich transformatorów. Musiałbyś kombinować z zasilaczem od jakiś urządzeń, głównie ładowarki. U mnie przy tak podłączonym wentylatorze na 12V (wentylator z zasilacza komputerowego) prze letnich upałach wentylator potrafił schłodzić wodę o ~3-4 stopnie w ciągu godziny, ale ubywało w ciągu dnia ~1,5-2 cm wody z akwarium o powierzchni 80x40
.
EDIT:
Jeszcze kwestia czy będzie miał wentylator na prąd stały czy zmienny
, bo jeśli na prąd stały to potrzebujesz jeszcze jakiś prostownik do transformatora ( np. diodę prostowniczą). Więc w tym przypadku również możesz kombinować z jakimś zasilaczem. Te od ładowarek nie wszystkie sie nadają, muszą mieć odpowiednią wydajność prądową bo inaczej to wentylator ledwo się będzie kręcił albo spalisz ładowarkę.
Co do regulatora to trzeba mieć pojęcie (jako takie) o prądzie i kabelkach. Trzeba przelutować połączenie bimetalu odwrotnie. Normalnie bimetal przerywa obwód gdy temperatura osiągnie zadany poziom, jeśli chcesz go użyć do chłodzenia to bimetal musi załączyć gdy temperatura osiągnie zdany poziom. Teoretycznie banalne, jednak jak pisał cmepro w innym poście zajmuje to sporo czasu. Gdzieś w necie widziałem schemat jak to zroboć ale nie pamiętam gdzie. Poszukaj na elektroda.pl, na akwarystyka.com.pl też jest spory dział o chłodzeniu właśnie z użyciem tego regulatora.

EDIT:
Jeszcze kwestia czy będzie miał wentylator na prąd stały czy zmienny

Co do regulatora to trzeba mieć pojęcie (jako takie) o prądzie i kabelkach. Trzeba przelutować połączenie bimetalu odwrotnie. Normalnie bimetal przerywa obwód gdy temperatura osiągnie zadany poziom, jeśli chcesz go użyć do chłodzenia to bimetal musi załączyć gdy temperatura osiągnie zdany poziom. Teoretycznie banalne, jednak jak pisał cmepro w innym poście zajmuje to sporo czasu. Gdzieś w necie widziałem schemat jak to zroboć ale nie pamiętam gdzie. Poszukaj na elektroda.pl, na akwarystyka.com.pl też jest spory dział o chłodzeniu właśnie z użyciem tego regulatora.
Ostatnio zmieniony 2009-02-05, 07:54 przez cina, łącznie zmieniany 1 raz.
Moja była Tanganika -
na allegro sprzedaje koleś takie przerobiony termoregulator RT-2O
http://allegro.pl/item544988051_termore ... arium.html
Zapytałem się go co jeszcze jest potrzebne ,to on do mnie że tylko zasilacz , wentyl + ten RT-2O
Czy to prawda ?
http://allegro.pl/item544988051_termore ... arium.html
Zapytałem się go co jeszcze jest potrzebne ,to on do mnie że tylko zasilacz , wentyl + ten RT-2O
Czy to prawda ?
Ostatnio zmieniony 2009-02-05, 08:27 przez tutusik, łącznie zmieniany 1 raz.
Ja miałem ~29-30 i do 26 dawało radę. Tylko kwestia ilości i wydajności(mocy) wentylatorów.
No i jeszcze musisz je jakoś w miarę estetycznie i co najważniejsze bezpiecznie zainstalować w obudowie.
Ja swój wentylator nie miałem na stałe przykręconego i wpadał w rezonans czasem, generalnie brzęczał razem z pokrywą i głośno było. Tylko że mój był dość duży.
No i jeszcze musisz je jakoś w miarę estetycznie i co najważniejsze bezpiecznie zainstalować w obudowie.
Ja swój wentylator nie miałem na stałe przykręconego i wpadał w rezonans czasem, generalnie brzęczał razem z pokrywą i głośno było. Tylko że mój był dość duży.
Moja była Tanganika -
Metodą prób i błędów, 'zainstaluj' wiatraczek i przez tydz. obserwuj jak to działa, czy temp. spada do poziomu jakiego chcesz, jeśli nie będzie się sprawdzało możesz dołożyć drugi wiatraczek, teoretycznie zwiększasz wydajność dwukrotnie.tutusik pisze:chce tak do 24 dojsc. Da rade ?
[9L] Korytko: ?
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98
Nie potrzeba aż tygodnia, w ciagu dnia zobaczysz czy ci temperatura spadnie wystarczająco. tylko rybek nie przeziębcmepro pisze:... i przez tydz. obserwuj jak to działa, ...

Moja była Tanganika -
zamierzam wstawić nawet 4 wentylatory do swojej obudowy (temperatury w upał dochodziły do 32 st) i zastanawiam się czy zrobić wszystkie wydmuchujące powietrze znad wody, czy może dwa wdmuchujące i dwa wydmuchujące (będzie wymuszona cyrkulacja powietrza, to może przyspieszy chłodzenie)? ma ktoś jakieś doświadczenie? 

Nie mam doświadczenia w wentylatorkach i baniakach ale za to w kompach troszkę tak... w 2gim kompie mam 1 wiatraczek wdmuchujący (na dole) a drugi wydmuchujący (u góry), dlaczego tak... logika na to wskazuje, dzięki takiej samej mocy ciśnienie w obudowie jest takie samo, zimne cięższe powietrze jest podawane od dołu, ciepłe lżejsze wyciągane od góry, od cała moja filozofia 

[9L] Korytko: ?
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98
-
- Posty: 162
- Rejestracja: 2009-05-06, 16:38
- Lokalizacja: Łódź
zamiast dodawac wentylatory można by było styropianem jedynka obłożyc akwa
styropianem jedynką też działa lub sklei je z szyby próżniowej takie stosuje się by nie tracic zimna w akwariach zimnowodnych normalna szyba a na nia naklejona szyba próżniowa taka jak są w oknach na klej UV utwardzalny.
Ale tyle ceregieli tylko na lato to przesada
prościej styropianem
styropianem jedynką też działa lub sklei je z szyby próżniowej takie stosuje się by nie tracic zimna w akwariach zimnowodnych normalna szyba a na nia naklejona szyba próżniowa taka jak są w oknach na klej UV utwardzalny.
Ale tyle ceregieli tylko na lato to przesada

Caridina cf. propinqua "Orange"
Caridina sp. "Crystal Red"
Caridina sp. "Rocket"
Caridina cf. babaulti
Caridina sp. "Biene"
Caridina japonica
Neocaridina denticulata sinensis "Fire Red"
Neocaridina "blue crystal"
Caridina sp. "Crystal Red"
Caridina sp. "Rocket"
Caridina cf. babaulti
Caridina sp. "Biene"
Caridina japonica
Neocaridina denticulata sinensis "Fire Red"
Neocaridina "blue crystal"
Że jak? Proponujesz odłożyć 3-4 ściany baniaka styropianem żeby robił za izolację i nie pozwalał się nagrzewać wodzie?bboy10 pisze:Ale tyle ceregieli tylko na lato to przesadaprościej styropianem
[9L] Korytko: ?
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98
[12L] Corner: White Pearl | Clithon Corona
[20L] Green Tank: Babaulti | Red Cherry | Clithon Corona
http://www.akwarysci.com/forum/viewtopic.php?t=98